tisdag 22 oktober 2013

Logoped och öron

Ursäkta att jag är lite seg på att skriva men det händer inte allt för mkt just nu med LKG:n.

För någon vecka sen var vi iaf på första besöket hos logopeden i Falun.  1 års besök.
Första tanken med denna logoped var: -Detta kommer bli en låååååång timme.. Hon sa knappt något, kollade mest på Casper som sprang runt med en korv i handen och munnen som han hade hittat i vänt rummet (av plast då)
Hon gick igenom ett häfte där de stod vad vi kunde träna på och sa att vi skulle döpa mjukis djur osv i namn med t, p, b och d (tror jag det va, bokstäver man formar bak i munnen var det iaf) så han skulle få höra uttalen med bokstäverna mkt.
Vart lite paff när han frågade om han sa mamma eller pappa..
Hummmmmm, han kan inte säga pappa pga att han har hål i gommen..
Joo. vissa lkg barn lyckas tydligen med det..
Men inte vår pojk, han är mer en 'observerare' än en 'härmare'.
Hur som haver.. Det visade sej iaf att hon var väldigt bra. Hon satt helt plötsligt på golvet och lekte med Casper och pratade väldigt mkt med honom. Nästan så att jag skämdes för att han ignorera henne totalt, han stoppa leksakerna i munnen som hon försökte leka med honom med.. Men men, Casper i ett nötskal. :)
Hon undra om han äter/åt bra, om man åt samma som oss. Vilket vårt lilla matvrak gör. Pappas pojke så att säga :)
Så besöket gick bra. Nästa gång vi ska dit är vid 18 mån. Får se om han kan bli intresserad av att lära sej lite saker tills dess då.

En vecka senare hade vi tid hos öron i Falun. Det gick galet bra! Såååå himla stolt mamma :):)
När man ska till öron så är det inte ett vänt rum utan de är minst 2 olika man ska in i innan man är klar.
Först in till hans öron läkare Anna. Henne träffar man inte utan skrik. Han fick ligga på en brits medans Niklas höll i armar och en lärling skulle hålla i huvudet och jag skulle försöka roa honom medans Anna då skulle kolla i öronen.. Hur tror ni då detta gick.. Åt pipsvängen.. Casper skrek i ren panik. Han var ju fasthållen, vilket han inte tål. Läkaren började hota lärlingen att hon måste hålla huvudet still annars skulle hon hämta .... (minns inte namnet) Så jag fick vara med och hålla i huvudet samtidigt.
Och det såg jätte bra. Men vi skulle göra hörseltest innan vi fick domen.
Dags att sätta oss i ett nytt väntrum.
Att göra hörseltest på en livlig liten pojke som har fullt upp med sitt är inte lätt.. Men han fixade det galant.
Casper satt i Niklas knä mellan 2 högtalare, så spelar sköterskan (el vad man nu ska kalla henne) upp olika ljud i olika nivåer i högtalarna, så ska då Casper reagera och titta på högtalaren.  Först i början tyckte jag att han endast reagera på höger sida.. Min första tanke var... Nej jag vill inte få rör!
Hon gav honom mumin och då tappade C koncentration helt.. Han gosa och bet i mumin och struntade fullständigt i alla ljud. Hon tog bort den och gav honom ett pussel med olika grisar, nu gick de mkt bättre. Men jag tyckte att han knappt reagera alltså.. Man såg att han tittade upp ibland..
Fatta vad magen gjorde ont. Fick han dåliga resultat så kunde de innebära ny op.. Urk..
Vi tycker ju att han lite för bra ibland. Sen att han inte hör nej och ajaj hör ju till :)
Men sköterskan tyckte att de gick super! Han hör så bra man kan höra i ett vanligt rum plus att de var en gräsklippare utanför. Inget fel alls!!! Whoho!!!
Nu tillbaka till det första  väntrummet.
Läkaren sa att resultatet från hörseltestet såg riktigt bra ut och att han hör bra. Dessutom inget vatten bakom öronen!! Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!! Vi slipper op!! Jaaaaaaaaa!
Dit ska vi tillbaka i April/Maj. Då har han börjat på dagis och dagisinfektionerna har nog flödat  i honom.. Men jag hoppas att han slipper öroninflammation i vilket fall.

Vet inte om jag har skrivit det tidigare men spalt barn har lättare att få öroninflammation och öronkatarr än vanliga barn. Har fått det förklarat för mej säkert 1000 ggr om varför, men minns inte helt. Något med att det är ihopkopplat alltihopa, gommen och öronen.. Nått sånt..
Och har de vätska bakom öronen så kan de leda till problem med talet.

Sen kan de oxå vara så att 'gommen' är för kort så det är därför lkg barn inte kan prata utan att de behöver en operation. Vilket jag hoppas på att vi slipper..



1 kommentar:

  1. karolint_83@hotmail.com31 maj 2014 kl. 10:11

    Hej! Trevlig sida! Jag googlar runt lite på LKG-spalter för att få lite mer information om vad man har varit med om. Jag är 31 år nu och född med LKG-spalt. Jag glömmer bort ibland att jag är född annorlunda så man behöver påminna sig själv om det ibland. Lite kul att läsa om andra som också varit med om det eller föräldrar och deras upplevelser och tankar. :-)

    SvaraRadera